dinsdag 10 juni 2014

9: Beeldend vermogen

Kindertekeningen

In deze les gingen we kindertekeningen analyseren. Je kan heel goed zien in wat voor stadium van tekenen kinderen zich bevinden. Op jonge leeftijd kunnen kinderen bijvoorbeeld niet een paardenstaart laten verdwijnen achter het lichaam en tekenen ze de staart maar recht op het hoofd. Of ze kunnen voeten niet recht naar voren tekenen en klappen ze om. Op deze manier kijken naar een tekening zien je heel veel en zie je of een kind al gevorderd is of niet. 

Het beelden vermogen is in 4 fasen ingedeeld:
1,8 - 4,0 jaar : periode van krabbelen en materiaalhantering
4,0 - 9,4 jaar : periode van de gecodeerde werkelijkheid
9 - 15 jaar : periode van de zichtbare werkelijkheid
na de puberteit : volkomen zelfstandig


De afbeelding hieronder laat zien met welke begrippen je een tekening kan analyseren gebaseerd op kleur, vorm, ruimte en compositie.



Hieronder zullen een aantal kindertekeningen staan met een aantal begrippen op de tekening die aangeven wat kinderen van die leeftijd veel doen.



Kinderen gebruiken vaak symbolische kleuren. Rood voor een hart omdat dat staat voor liefde, terwijl een echt hart helemaal niet precies zo rood is. Dit kind heeft al geleerd dat er grotere en kleinere bomen zijn en dat je dat kan tekenen.


Dit kind tekent de paardenstaart recht op het hoofd, omdat het nog niet kan tekenen dat de staart gedeeltelijk verdwijnt. Dit noem je haaks contrast. Ook stapelt het kind, hiermee wordt bedoelt dat er geen diepte in de tekening is. Alle grassprietjes en bloemen worden boven elkaar getekend. Het kind gebruikt schemakleuren: typisch groen voor gras, typisch bruin voor een boom etc.


Dit kind tekent een plattegrond versie. De weg en de vijver zie je van boven af. Ook is hier omklapping te zien: de zijkant van het huis zie je natuurlijk niet zo, maar het kind kan nog geen diepte tekenen en tekent de zijkant van het huis dus evenwijdig aan de voorkant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten