Beeldend probleem
In deze les gingen we voor het eerst aan de slag met het lesfasenmodel, maar de opdracht stond in het teken van het beeldend probleem.
Een beeldend probleem ontstaat wanneer je iets moet maken, maar je hebt eigenlijk geen idee hoe het eruit komt te zien.
Een beeldend probleem ontstaat wanneer je iets moet maken, maar je hebt eigenlijk geen idee hoe het eruit komt te zien.
In de les kregen wij een opdracht met daarop alleen een beschrijving. Er stond geen plaatje bij van hoe het eruit zou komen te zien. Eerst stond er een kort verhaaltje ter introductie aan de opdracht. Vervolgens werd er uitgelegd dat je stroken papier dubbel moest vouwen en hier een zo hoog mogelijke toren van moest bouwen. Er stond echter niet beschreven hoe de toren eruit moest komen te zien. Dit moest je dus zelf bespreken met je groepje. Het enige wat aangegeven werd, was dat er een reclamebord op de toren terug te vinden moest zijn.
We hadden niet veel tijd voor het maken van de toren, dus veel tijd om eerst een ontwerp te maken was er ook niet. We begonnen maar met het vouwen van de papieren stroken en terwijl we bezig waren, besproken we hoe we het gingen doen. Nog steeds totaal geen idee van hoe het eindresultaat eruit zou komen te zien. Terwijl we bezig waren, knipten en plakten we maar een eind in het rond, ervoor zorgend dat het de hoogte in ging en uiteindelijk een toren werd. Pas toen de tijd om was, wisten we hoe het eindresultaat eruit zag.
Wanneer er spraken is van een beeldend probleem, zal dit voor veel onrust zorgen. Je moet veel meer doen en veel meer nadenken over de opdracht. Als je al meteen een afbeelding krijgt van hoe iets eruit komt te zien, zal het voor veel meer rust zorgen.
Hier onder het resultaat van de opdracht die ik gemaakt heb met mijn groepje:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten